کوه های کرمان

کوه جوپار
کوه جوپار:این کوه در جنوب شهر جوپار و در شرق شهر تاریخی ماهان قرار دارد. این کوه در ۴۳ کیلومتری جنوب شرقی کرمان قرار دارد .

برف های این کوه حتی در تابستان هم نیز اب نمیشوند . گیاهان دارویی فراوانی از کوه جوپار به دست میاید مانند:الاله ، اویشن ، مرزن جوش ، و از همه مهم تر زیره سیاه زیره معروف کرمان که شهره افاق است از کوه جوپار به دست میاید

گذارش صعود به نقل از گروه کوهنوردی دنای اصفهان

قله سه شاخ بزرگ از رشته کوه جوپار

۸۸/۰۷/۲۲ الی ۲۴/۰۷/۸۸

گزارش نویسان : علی علیخانی – حسین خسروی

کوهسار جوپار در جنوب شهر ماهان بر شهر جوپار سایه افکنده است. این کوه سرافراز ازغرب تا شرق چکادهای زیر را در بر گرفته است: کیل جلال ، تل خاکی ، سه شاخ بزرگ ، کیش 3 و 2 و1 ، سه شاخ کوچک ، برج سه شاخ ، مادر و فرزند ، بلوچی ، آقایی و سیدی. تاف سپید نیز به سان عاشقی کم رو،خارج از خط الراس بر جوپار می نگرد . بلندترین قلل جوپار عبارتند از سه شاخ بزرگ به ارتفاع 4137 متر و بلوچی به ارتفاع 4130 متر.

جوپار از زیباترین و در عین حال سرکش ترین کوهساران ایران است. به عبارتی این رشته کوه به همراه علم کوه و تخت سلیمان فنی ترین کوه های ایران به شمار می آیند. دیواره های بلند ، دهلیزها ، مسیرهای مشرف به پرتگاه و . . . صعود به جوپار را ، به ویژه در فصل زمستان ، در زمره مشکل ترین صعود ها کرده است.

وجود بیدستانهای سرسبز ، چشمه ها و قناتهای پر آب و تک درختهای تنومند  ، زیبایی خاصی به این در دانه کوه های ایران بخشیده است. هر چند خشک دستی آسمان در سالیان اخیر ، ماندگاری برف بر قامت نستوه این کوه را کمتر از پیش کرده است.

جوپار رستنگاه گیاهان دارویی فراوانی از قبیل آلاله ، آویشن ، مرزن جوش ، خارشتر ، و گل سرسبد سوغات های کرمان – زیره سیاه – است.

شامگاه سه شنبه 21/07/88 است و ساعت 10:45 دقیقه به اتفاق 26 نفر از هم نوردان با اتوبوس اصفهان را به مقصد کرمان ترک می کند. اشتباهی فاحش توسط راننده ما را در پلیس راه سگزی برای چند ساعت ماندگار می کند. اتوبوس دیگری تهیه می شود و تیم خسته از اشتباه دیگران ، ساعت 12:45 دقیقه به کرمان می رسد.به همت هم نوردان کرمانی دو دستگاه مینی بوس تهیه شده است و به دلیل از دست دادن زمان در طول حرکت بدون هیچ درنگی پس از صرف غذا به سوی جوپار حرکت می کنیم. پنج هم نورد دیگر نیز به ما پیوسته اند. مسیر از جاده منتهی به ماهان می گذرد و پس از طی حدود ده کیلومتر جاده خاکی به دهانه معروف به قناتستان (به گویش کرمانی قناقستان) می رسیم.در اطراف جاده تک درختهای چنار بر دهانه قناتها خود نمایی می کنند. ساعت 15:00 است و ما کوه پیمایی را از دهانه قناقستان به ارتفاع 2277 متر آغاز می کنیم. آقای توحیدی جلوداری مسیر و آقای رنگ آور مسئولیت فنی صعود را بر عهده دارند. راه از کف مسیل سنگلاخی زیبایی می گذرد که ما را به گذر معروف به راهرو رجب می رساند. حدود نیم ساعت بعد از دهانه پاکوب بسیار قوی به سمت غرب می رود که راهرو رجب را دور می زند ولی مسیر را طولانی تر میکند. ما به سمت راهرو رجب می رویم. راهرو رجب گذری سنگی با شیب شیب 75 تا 85 به طول حدود 70 متر است. راهرو را پشت سر می گذاریم در حالی که آفتاب رخ زیبایش را در سیاه چادر شب نهان کرده است . بعد از راه رو شیب تندی بر روی یال را مارپیچ بالا می رویم و به گردنه ای به ارتفاع 2747 متر می رسیم. استراحتی کوتاه و ادامه مسیر تا رسیدن به تنگ خرپران. شیب تند است و شب تاریک و به قول آقای رنگ آور : افتادن موجب بدنامی.  با احتیاط به کف دره می رسیم و در آنسو عده ای از دوستان با طی یک مسیر سنگی به ارتفاع سه متر و عده ای دیگر با تراورس مسیر به کمک سیم بکسل به سلامت به آن سوی تنگ می روند. ساعت 20:45 است و تیم به جان پناه جوپار واقع در کاسه جوپار رسیده است. ارتفاع جان پناه 2909 متر است و از محل آن تمام قلل جوپار در دسترس می باشند. حدود نیم ساعت بالای جان پناه بیدستان سرسبزی وجود دارد که چشمه کوچک آبی آن را سیراب می کند. ساعت 22 است و هنگام خواب. آسمان غرق در ستاره است و شب غرق درستاره های بی آسمان.

ساعت 05:00 بامداد پنجشنبه 23/07/88 است و تیم بیست و پنج نفره صعود در حال جمع کردن کوله های صعود.  صعود به مسئولیت آقای کریمی و سرقدمی آقای مهرابی انجام می شود.تیم پشتیبانی مسافتی نه چندان کوتاه تیم صعود را بدرقه می کند و صعود آغاز می شود. به دهانه دره سنگی خاکی می رسیم. نام با مسمایی به این دره داده اند. مسیر با شیب تندی از میان سنگ های ریزشی و خاک می گذرد. با احتیاط تمام مسیر را طی می کنیم تا به قیف مصیبت برسیم. محلی در خور نام خود قیف شکل و با صعودی مصیبت گونه (البته به طنز . چرا که همت کوه نوردان مسیر های مشکل را بیشتر می پسندد). گرداگرد منطقه را دیواره های سر به فلک کشیده محاط کرده است و پهنه ای به شکل دهانه قیف تشکیل داده است. بارش های منطقه از خروجی قیف به دره سنگی خاکی هدایت می شوند . به گفته آقای رنگ آور در زمستان هیچ عارضه طبیعی در منطقه مشخص نیست و ریزش بهمن نیز در دهانه قیف زیاد است. به آرامی از مصیبت می گذریم تا به جان پناهی ساخته شده از سنگ و ورق برسیم. جان پناهی که بیشتر در صعودهای زمستانه کاربرد دارد.چاشت را در این مکان صرف میکنیم . سپس به سوی چهار گردنه حرکت می کنیم.( محل تلاقی چهار گردنه) . در حیرتم که چه اندازه نامهای استفاده شده در جوپار با عوارض طبیعی هم خوانی دارند.به شاخ شکسته می رسیم که در زلزله 1360 شکسته است. شاخ را از سمت چپ دور می زنیم و شکافی سنگی را پشت سر میگذاریم. پس از شکاف سنگی به راست تغییر مسیر می دهیم و از بین دو شاخ عبور می کنیم. و اینجاست که نگاه بر آیینه روی قله می دوزیم. برای چند متر ارتفاع کم میکنیم. و گردنه ای به عرض دو متر را پشت سر می نهیم. برای رسیدن به قله دو مسیر وجود دارد. یک مسیر طولانی تر با درگیری کمتر و دیگری مسیری زیبا و کوتاه ولی همراه با پنجه در سینه سنگ انداختن. مسیر دوم را در پیش می گیریم . ساعت 11:25 است و سه شاخ بزرگ ، سخاوتمندانه میهمانان خود را نظاره میکند. ارتفاع  4137 متر و مختصات 29،93،171N و 57،15،913E می باشد.

قسمت عمده خط الراس جوپار را به چشم می بینیم. و در دوردست پلوار ، جفتان ، هزار ، لاله زار و کوشا از ما وعده دیدار می گیرند. ساعت 11:50 است و تیم از مسیری دیگر به سوی جان پناه دوم حرکت می کند. در پشت شاخ شکسته تیم را با توجه به وضعیت منطقه و لزوم رعایت نکات فنی در فرود به دو قسمت تقسیم می کنیم. دسته ای از پشت شاخ شکسته و عده ای دیگر از دهلیز پایین می آیند و دو تیم با اختلاف چند دقیقه به جان پناه دوم می رسند. پس از استراحتی کوتاه و صرف نهار به سوی جانپناه اول حرکت می کنیم و ساعت 16:15 دقیقه به تیم پشتیبان می رسیم. سرپرست تیم آب مورد نیاز تیم را از چشمه بیدستان واقع در نیم ساعتی جان پناه به محل آورده است(در چند نوبت) و چای گرم آماده پذیرایی از هم نوردان است. اندک اندک زاغ سیاه شب بر آسمان آبی بال می کشد و شبی دیگر فرا می رسد. به رسم پیمان یاران آتشی می افروزیم و گرداگرد آن مشام کوهستان را ازشمیم شعر پر می کنیم. شبی فراموش نشدنی در کنار آتشی گرم در هوای سرد مهرماه جوپار.عده ای از هم نوردان می خوابند و عده ای دیگر تا پاسی پس از نیمه شب بیدار می مانند. ساعت 7 صبح است و تیم بعد از بیداری آسمان ، بیدار می شود. صبحانه را در محل جان پناه صرف می کنیم . و ساعت 08:15 دقیقه به سمت پایین حرکت می کنیم. پس از پشت سر گذاردن تنگ خرپران ، به جای فرود از راهرو رجب ، از مسیر پاکوب ذکر شده در ابتدای گزارش فرود می آییم که در قسمتی از مسیر با پاکوبی که به شهر جوپار می رود تلاقی می کند. در طول مسیر سه نفر از اعضای تیم جهت شناسایی مسیری جدید از تیم جدا می شوند و حاصل کار آنان شناسایی مسیری جدید در حد فاصل پاکوب و راهرو رجب می شود. ساعت 13:00 به دهانه قناتستان می رسیم و بی وقفه به سمت باغ شازده ماهان حرکت می کنیم. پس از صرف نهار جلسه اختتامیه را برگزار می کنیم و تمام افراد خرسندی خود را ازاجرای موفق برنامه بیان می کنند. به کرمان می رویم و توسط هم نورد گرامی جناب آقای نادری از تیم با آش رشته پذیرایی به عمل می آید و آنگاه وقت وداع می رسد. به ترمینال می رویم و ساعت 18:00 با بدرقه هم نوردان کرمانی و هم نوردانی که به نقاط دیگر می روند کرمان را به مقصد اصفهان ترک می کنیم.

گذارش صعود به نقل از هیعت کوهنوردی کاشان

به نام خدا

گزارش صعود به قله سه شاخ بزرگ-کرمان

کمتر کوهنوردی است که با نام جوپار،این رشته کوه با عظمت و با صلابت مرکزی ایران آشنایی نداشته باشد. رشته کوهی با دیواره های بلند و دهلیزهای مخوف که وصف آن تنها پس از دیدارش مقدور است. رشته کوههای جوپار با قسمتی نعلی شکل در 30کیلومتری جنوب شهر کرمان واقع گردیده و برفهای قلل آن تا نیمی از سال قابل رویت می باشد.جبهه شمالی این کوه که ستیغهاو قلل بلند آن نمودی بسیار زیبا دارد،بیشترین برف را در خود نگاه داشته و بنام کاسه سه شاخ معروف است.این کاسه محل صعود اکثر قله های منطقه می باشد و صعود خط الراس جوپار را باید مشکل ترین صعود در خط الراس کوههای ایران نامید،زیرا تمامی قله ها بصورت ستیغهای بلند، با گسستگیهای عمیق از یکدیگر واقع شده اند.در رشته کوه جوپار به استثناء تافک سفید و کیل جلال،آنهم از یک جبهه،مابقی قلل با روش سنگ نوردی طبیعی و گاه با حمایت صعود می گردند.

پوشش گیاهی و جانوری:

از حیوانات و پرندگان منطقه جوپار می توان کل و بز کوهی در گله های بزرگ،روباه،عقاب،موش صحرائی، کبک،تیهو،خرگوش و پلنگ و نمونه های دیگر را نام برد. از گیاهان منطقه علاوه بر ارچن که گاه بصورت جنگلهای منفرد قسمتهائی از کوه را فرا می گیرند،میتوان به آنغوزه،درمنه،آلاله،آویشن،کهکم و زیره اشاره نمود.

جلوه های طبیعی:

از فراز قله جوپار می توان قلل پلوار،هزار،لاله زار،پرعشق،کوشا،سیمک، و بسیاری از قلل دیگر کرمان را مشاهده نمود.ستیغهای این رشته کوه از هر جبهه نمائی مخصوص به خود دارد.از بخش ماهان با ویژگی خاص از روستای سه کنج در غروب آفتاب،نمائی رویائی و افسانه ای از روستای بهرامجرد،پر صلابت و سرکش، از روستای قنات غستان در اردیبهشت ماه همچون رشته کوه آلپ و از بخش جوپار در فروردین ماه بسیار با عظمت و زیبا می نماید.

مطابق برنامه هیئت کوهنوردی کاشان مبنی بر صعود به قله سه شاخ بزرگ جوپار در تاریخ13/3/88ساعت 11شب از کاشان حرکت کردیم ساعت 3:50اردکان،ساعت4:30یزد،ساعت5:20نماز در مسجد سیدالشهدا میبد،ساعت9:30صبحانه در مسجد قائم 40کیلومتری کرمان محل تمیز و با صفا با جوبی آب در حیاط و درخت تنومندی که سایه آن محل خوبی برای صبحانه خوردن است ساعت 11کرمان بودیم و در پارک مشاهیر محل ملاقات با راهنما استراحتی کردیم(ارتفاع کرمان با GPS خودمان 1704متر) پارک خلوت و زیبایی است و مکان مناسبی برای استراحت و دیدنی های بسیار دارد.آقای محمد حسن پور شیخ علی و یکی از دوستانشان از کوهنوردان کرمان برای راهنمای ما آمدند و ساعت 12:30از پارک حرکت کردیم و پس از خرید شیرینی کلمبه سوغات معروف کرمان به طرف جاده کرمان-ماهان رفتیم 23کیلومتر در جاده ادامه داده و نهایتاٌ دست راست روستای قناغستان هویدا می شود از اینجا به بعد 9کیلومتر خاکی و مسیر رودخانه است که در اطرف آن افراد محلی برای استراحت و تفریح در زیر تک درختهای کنار نهر آب نشسته اند انتهای جاده خاکی پیاده شدیم معروف به دهانه قناغستان و پس از جمع و جور کردن وسایل ساعت 14پیاده روی آغاز شد که 1ساعت اول راهپیمایی با قلوه سنگ های درشت و از کنار نهر آب می گذرد و خسته کننده است به علاوه آفتابی که از پشت می تابد و گرمای هوا مزید بر علت بود هنوز دسته هایی از افراد محلی کنار رودخانه مشغول استراحت هستند بیشتر افرادی که به اینجا می آیند برای جمع آوری زیره که به فور زیاد یافت می شود آمده اند و بعضی از آنها تا پناهگاه و حتی بالاتر نیز هستند درختچه های ارغوان رشد زیادی دارند تا 2الی3متر هم می رسند که مشخص است چوب آن را اره کرده و برای فروش به شهر برده اند کویا از آن چوب دستی درست می کنند.میانه راه ناهار خوردیم و پس از کمی راهپیمایی به راهرو رجب رسیدیم اینجا محلی است که رودخانه به علت آبریز بلند مسدود مس شود و بناچار راهی حدود 30متر با شیب 80درجه در سمت راست هویدا می شود که با دست به سنگ و کمی تبحر به راحتی صعود می شود البته گروههایی هم هستند که از طناب ثابت برای حمایت استفاده می کنند اما افراد گروه چه آقایان و خانمها براحتی آن را عبور کردند وجود راهنما برای پیدا کردن گره های دست و پا در این قسمت الزامی است.ساعت 5راهرو رجب طی شد و تا 7همگی افراد به جانپناه رسیدیم البته البته نیم ساعت پس از راهرو رجب دیواره ای 10متری دیگری است که راحتر از راهرو رجب اما باز هم دست به سنگ و قسمتی از آن با سیم بکسل طی می شود از راهرو رجب تا جانپناه از رودخانه جدا می شویم اما مسیر ادامه رودخانه است منشا رودخانه همان نزدیکی جانپناه است جانپناه کوچک است و ظرفیت 8نفر را بیشتر ندارد که آنهم اشغال بود نزدیکی جانپناه یک چادر زدیم برای آوردن آب یک ساعتی بالاتر از پناهگاه در محلهای که هنوز برف کمی دارد باید رفت و آب جمع کرد کلاٌ منطقه خشک است و آب رودخانه نیز به دلیل گل آلود بودن قابل شرب نیست(گویا مخصوصاٌ آب را از بالا گل آلود می کنند) هوا روزها گرم و شبها سرد است و چادر حتماٌ لازم است.

ساعت 3:30صبح جمعه15خرداد بیدار باش زده شد و ساعت 4:20حرکت کردیم به اتفاق 6نفر از اهالی کرمان که برای صعود به قله کیش همراه ما بودند.شب گذشته گروههایی از بیرجند و زاهدان برای استراحت به جانپناه دوم رفته بودند 1ساعت ابتدای راه باز ادامه رودخانه است و قلوه های سنگهای درشت و آزار دهنده که باا هد لامپ طی شد سپس به آب رسیدیم از اینجا تا برگشت آب نیست و هر نفر حداقل 1/5لیتر آب نیاز دارد که باید بردارد ساعت 6:15در دهانه قیف معروف جوپار صبحانه خوردیم ساعت6:40به طرف قیف حرکت کردیم یک دره با شیب تند بعضی جاها شن اسکی بعضی جاها خاک برفی و دست به سنگ با احتمال ریزش سنگ از بالا حتماٌ باید افراد نزدیک به هم حرکت کنند والا دچار حادثه می شوند عبور از قیف نیز به کمی مهارت سنگ نوردی دارد که آنهم به راحتی صعود شد.ساعت 8صبح بالای قیف بودیم که سمت راست و چپ آن توسط 2کوه محاصره شده بود.ادامه راه از پشت کوه سمت راست(کمرکش کوه)است و نیاز به راهنما دارد پس از 15دقیقه به جانپناه دوم که بیشتر شبیه کومه شکارچی است می رسیم اینجا مکان مناسب برای چادر زدن است جانپناه دوم ابتدای یک دره قرار گرفته که در ادامه راه دره به یک مسیر سنگ نوردی برخوردیم که کوهنوردان زاهدان دراین قسمت با طناب انفرادی و حمایت حرکت می کردند از اینجا تا قله گاه دست به سنگ و گاه بدون سنگ نوردی است ابتدا به شاخ شکسته رسیدیم ونیم ساعت بعد از آن در ساعت 10قله سه شاخ بزرگ با ارتفاع 4135متر فتح شد.پس از عکس گرفتن و صرف تنقلات ساعت 10:30به طرف پایین برگشتیم از یک راه شن اسکی خود را به جانپناه دوم رسانیدیم و سپس در ساعت 11:50بالای قیف بودیم برگشت از قیف طولانی شد و ساعت 3:30 همگی در جانپناه اول بودند.پس از صرف ناهار ساعت 4به طرف پایین حرکت کردیم هوا کمی گرم بود و در مسیر هیچ آبی برای شرب وجود ندارد در راهرو رجب بعلت کندی حرکت یکی از اعضا خیلی معطل شدیم و در ساعت 8:30همه بجه ها به ماشین رسیدند و بعد از به اتفاق همراهان جوپاری به پارکی رفتیم جهت نماز و بعد با دوستان کرمانی خداحافظی کردیم و بعد از صرف شام در کرمان ساعت 11:30از کرمان خارج شدیم و ساعت10:30روز شنبه در کاشان بودیم.

لوازم و نکات لازم برای صعود به سه شاخ بزرگ:

1-راهنما حتما لازم است یا یک نفر که حتما مسیر را رفته باشد2-وجود یک نفر آشنا به مسائل سنگ نوردی3-تمام افراد گروه باید یا صعود و فرود با حمایت آشنا باشند4-تمام افراد گروه باید گره بولین سینه و حمایت روی بدن آشنا باشن5-طناب افرادی حداقل هر دو نفر یک حلقه6-لباس گرم به علت افت دما در شب7-کوهپیمایی تا قله در حد مسیر جنوبی دماوند است بنابراین احتمال تاول زدن پا وجود دارد.قله سه شاخ بزرگ قله ای است نیمه فنی،زیبا،متفاوت با دیگر قله ها.

گزارش:ناصر دانش

گذارش صعود به نقل از گروه کوهنوردی ارین اصفهان

اعضاء شركت كننده در برنامه:

·    سرپرست : جناب آقاي رحمت صادقي

·   راهنما: جناب آقاي محمد حسن پورشيخ علي

·    خانمها: هاروني، همت يار، سعيدي، رياحي، معصومي، خواهران موسوي و خانم خانداني

·    آقايان: علي حاج هاشمي، جليل صادقي، مسعود پورميداني، علي حاج صادقي، علي عظيميان، علي فولادي، اميد نوائي، بهزاد گودرزي و سيد علي راهوي

تاريخ و ساعات برنامه با جزئيات:

o       06:20 ترمينال كرمان كه 4 نفر ديگر هم به گروه اضافه شدند

o       06:40 به مدت 3.5 ساعت صرف صبحانه در پارك روبروي ترمينال

o       09:15 سوار شدن به ميني بوس و حركت از جاده هفت باغ به سمت بخش ماهان

o       10:30 رسيدن به ورودي رودخانه فصلي، البته رودخانه در حال حاضر بدون آب بود ولي اين نقطه آخرين مكاني بود كه خودرو مي توانست طي كند و در اين نقطه از ميني بوس پياده شديم و پس از تعويض لباس و كوله بستن، آماده صعود شديم

o       10:55 شروع كوه پيمايي

o       12:25 پس از يك ساعت و نيم كوه پيمايي 10 دقيقه استراحت

o       12:35 ابتداي راهرو رجب در اين قسمت مسير بسيار فني و دست به سنگ بود

o       12:55 خروج از راهرو رجب و 15 دقيقه استراحت و سپس وارد يك شيب تند شديم

o       13:55 به مسير خرپران رسيديم و 5 دقيقه استراحت

o       14:15 به يك گله بز برخورد كرديم و مجبور به توقف شديم تا گله از تنگه عبور نمايد

o       15:30 به پائين پناهگاه رسيديم به خاطر آفتاب بالاتر رفتيم و در محل بيدستان كيش براي ناهار توقف نموديم لازم به ذكر است چشمه آب اصلي از اين محل سرچشمه مي گرفت و از ساعت 16 تقريباً هوا رو به سردي گذاشت

o       17:30 حركت به سمت پناهگاه

o       18:00 پناهگاه اول (جانپناه)

o       21:30 شام و استراحت و آتش روشن كرديم و بعضي ها هم زود خوابيدند

-   28/06/88

o       04:00 ساعت 4 بامداد همه از خواب بيدار شديم و كوله صعود آماده كرديم

o       04:30 آغاز حركت به سمت قله كه البته 3 نفر از خانم ها در جانپناه ماندند

o       06:30 پس از 2 ساعت حركت به قيف مصيبت رسيديم  و نكته قابل دقت اينجاست كه در طول اين دو ساعت هنوز طلوع آفتاب رخ نداده بود و در نتيجه كوهپيمايي در تاريكي و با راهنمايي سر قدم انجام پذيرفت. 1.5 ساعت در حال عبور از قيف بوديم، مسير قيف كمي فني و با شيب زياد و با سنگهاي ريزشي همراه بود

o       08:50 به پناهگاه دوم رسيديم و نيم ساعت استراحت و صبحانه

o       09:20 حركت مجدد به سمت قله

o       10:30 فتح قله سه شاخ بزرگ جوپار  ،  در راس قله اعضاء گروه به گرفتن عكس با پرچم و استفاده از مناظر زيبا و بي نظير و مشاهده مناطق اطراف پرداختند. جاي همه دوستان و دوستاران طبيعت خالي بود

o       11:00 حركت برگشت به سمت پائين از مسير شن اسكي

o       13:00 ورودي قيف مصيبت و در برگشت دو ساعت در قيف بوديم

o       15:00 خروجي قيف و حركت به سمت پناهگاه

o       16:00 پناهگاه استراحت و ناهار و شام و از صداي گرم آقاي عظيميان بهره برديم و در پايان شب خوابديم

-   29/06/88

o       06:45 حركت به سمت پائين دامنه

o       09:15 رسيدن به ميني بوس و حركت به سمت كرمان

o       12:00 حضور در مهمانپذير اين محل توسط آقاي بهزاد گودرزي كه در شركت گاز كرمان كار مي كنند تهيه شده بود و اعضاي گروه به استراحت، تعويض لباس، دوش گرفتن و ناهار خوردن مشغول شدند. ناهار توسط سرپرستان گروه از قبل با رستوران هماهنگ شده بود

o       15:30 حركت به سمت ترمينال با تاكسي

o       15:35 حركت اتوبوس به سمت اصفهان

o       20:00 رستوران بين راهي شام، استراحت و سرويس

o       20:30 حركت مجدد اتوبوس

-   30/06/88

o       01:30 ترمينال كاوه اصفهان

نكات قابل توجه:

-  صعود بدون راهنما تقريبا غير ممكن و يا پر اشتباه خواهد بود.

-  در فصلي كه ما صعود كرديم آب آشاميدني فقط در نزديكي جانپناه پيدا مي شد.

-  براي صعود به قله سه شاخ بايد از مسيرهاي تقريبا فني و صخره اي عبور كرد، پس لازم است كه كليه افراد شركت كننده توانايي درگيري با مسيرهاي سنگي را داشته باشند.

در پايان از طرف كليه دوستان شركت كننده در برنامه و هيئت مديره گروه از دوست وهمنورد عزيز،  آقاي محمد حسن پور شيخ علي بخاطر زحماتي كه براي هر چه بهتر اجرا شدن برنامه و قبول مسئوليت راهنمايي گروه ما كمال تشكر را داريم

گذارش به نقل از  وبلاگ نشاط کوهستان

موقعیت جغرافیایی :

رشته جوپار در جنوب شهرستان ماهان در استان کرمان واقع شده است.

مسیر صعود : از کرمان به طرف شهر کوچک و ییلاقی ماهان به راه افتاده و سپس به روستای کوچک قناغستان می رویم، مسیر را در دشتی پهن و در خلاف جهت جویباری که به سمت شرق در جریان است ادامه می دهیم تا وارد دره شده و به محلی معروف به گذر رجب که صخره ای می باشد برسیم، با سنگ نوردی به بالای گذر رجب رسیده و مسیر را در جهت جنوب ادامه داده تا به محلی بنام خندق خرپران می رسیم (وجه تسمیه این محل بواسطه وجود شکافی عمیق در مسیر عبور است که محلی ها چهار پایان را از باریک ترین قسمت آن به سمت دیگر منتقل می کنند). پس از گذشتن از تپه ای کوچک به جانپناه جوپار می رسیم که محل مناسبی جهت شب مانی می باشد.

صبح روز بعد مسیر را از طریق دره ای کاملاً صخره ای که توأم با سنگ نوردی می باشد ادامه داده تا به جانپناه دوم در ارتفاع 3800 متری برسیم سپس شیب تند برفچال زیر گردنه قلل سه شاخ بزرگ را طی کرده و به بالای گردنه می رسیم از این محل می توان به قلل سه شاخ بزرگ دسترسی پیدا کرد همچنین اگر مسیر خط الرأس را به سمت شرق ادامه دهیم می توان به قلل کیش، سه شاخ کوچک ، برج سه شاخ و بلوچی دسترسی یافت و در سمت غرب قلل سه شاخ بزرگ پس از گذشتن از گردنه تل خاکی می توان به قله تل خاکی که غربی ترین قله رشته جوپار می باشد دسترسی پیدا کرد.

صعود زمستانی : به دلیل صخره ای بودن مسیر صعود و یخ زدگی، صعود زمستانی رشته جوپار بسیار مشکل و مستلزم مهارت کافی در استفاده از تجهیزات زمستانی و صعودهای ترکیبی یخ و سنگ می باشد.

گذارش به نقل از سایت ویکی پاکوب

صعود به جوپار در روزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد ۸۷ انچام شد.

بر اساس برنامه ریزی قبلی ساعت ۱۷:۳۰ روز دوشنبه ۱۲ خرداد در ایستگاه راه آهن تهران جمع شدیم تا با قطار سبز کرمان سفر را آغاز کنیم. ۲ نفر از همراهان با اتوبوس و ۸ نفر بقیه با قطار میرفتیم که یکی از ۸ نفر به قطار نرسید و تلاش برای تماس با تلفن همراه او به جایی نرسید و او را (امیر) جامانده فرض کردیم.

ساعت ۱۸:۱۵ همه در قطار نشسته بودیم و منتظر حرکت ، اکثر دوستان مدت زیادی بود که سفری با قطار انجام نداده بودند ، من هم آخرین سفرم زمستان ۸۵ از یزد به تهران بود و بنابراین کمی هیجان داشتیم، سرانجام قطار با ۵ دقیقه تاخیر به حرکت درآمد. چای و میوه و تنقلات و فرصت خوبی برای تمرین گره ها روی طناب های انفرادی ساعت ۰۹:۳۰ روز سه‌شنبه ۱۴ خرداد به کرمان رسیدیم و پس از ملحق شدن دو نفری که با اتوبوس آمده بودند در میدان آزادی و خریدی مختصر، به خانه یکی از دوستان کرمانی رفتیم و پس از تقسیم بارها و بستن کوله ها آماده حرکت شدیم.

روز اول

ساعت ۱۳:۰۰ با دو دستگاه پیکان سواری به سوی قناقستان (در مسیر ماهان ) و نقطه آغاز برنامه حرکت کردیم. ساعت ۱۴:۰۰ کوله ها را به دوش گرفته و برنامه رسما شروع شد ، ابتدای مسیر از بستر رودخانه خشکی میگذرد و ما آرام آرام به تنگ وارد میشویم و بستر رودخانه باریک و باریک تر میشود ، ساعت ۱۵:۴۶ به دیواره ای با شیب خفته رسیدیم - راهروی رجب . راهرو با شیب حدود ۷۵ تا ۸۰ درجه و ارتفاع ۵۵ متر را با احتیاط صعود کردیم (۱۶:۳۰) و از بالای راهرو در مسیر پاکوب قرار گرفتیم که به سمت جنوب امتداد دارد - در ادامه به دره ای سنگی میرسیم به نام خرپر(kharpar) که بخش هایی از آن میخ کوبی و کابل کشی شده است و ما به صلاحدید سرپرست برنامه مسیر سنگی به ارتفاع حدود ۳ متر را صعود کرده و به کابل ها اعتماد نکردیم و پس از گذر از خرپر دوباره در پاکوب قرار گرفتیم که تا پناهگاه ادامه دارد ، ما اما ترجیح دادیم که در مسیر صعود قرار بگیریم و به جای رفتن به پناهگاه به سمت جنوب غربی رفتیم و در محل یخچال کیش و در کنار یک چشمه اتراق کردیم. چای و سوپ و خورد و خوراک ، جوک و گفت و شنفت و ترانه و نم نمک شب و سکوت و آسمان ابری جوپار کوله های حمله را قبل از خواب بستیم و به درون کیسه خواب ها رفتیم.

روز دوم

بیدارباش ساعت ۰۴:۰۰ و ساعت ۰۵:۰۰ جرکت آغاز شد و پس از ساعتی به گذر سنگی و دشوار مسیر قیف مصیبت رسیدیم (ساعت ۰۵:۵۵) و ساعت ۰۷:۰۵ به بالای قیفی رسیدیم که شیب آن در بعضی از قسمت ها به بیش از ۷۰ درجه میرسید و با عبور از آن ۴۳۰ متر ارتفاع گرفتیم. بر فراز قیف صبحانه خوردیم و دوباره به راه افتادیم، بعد از قیف مسیر در امتداد شمال ادامه می یابد و در ارتفاع ۳۸:۲۲ متری جان پناهی با یک دیوار و در پناه سنگی بزرگ ساخته شده است که از کنار آن میگذریم و در ادامه پس از عبور از چار گردن ساعت ۰۹:۰۶ به گردنه شاخ شکسته به ارتفاع ۴۰۳۷ متر میرسیم و قله از اینجا چه پر هیبت و دست نیافتنی مینماید! استراحتی کوتاه و فرود از گردنه و دوباره رو به سوی قله و سرانجام ۰۹:۵۰ برفراز سه شاخ بزرگ ۴۱۲۵ متر قرار گرفتیم. فریاد شادی ، گرمی آغوش همنورد و تبریک و سرود مسیر بازگشت همانطور که در پاکوب مسیر میبینید با مسیز رفت فرق میکرد و ما در واقع از مسیر زمستانی بازگشتیم و ۱۲:۳۰ دوباره بالای قیف بودیم که باید از آن پایین بروید تا بدانید چرا به آن قیف مصیبت نام داده اند و بیشترین بخش زمان فرود در همین قسمت سپری میشود ، وجب به وجب و سرانجام ساعت ۱۴:۳۰ دوباره در مجل چشمه ، زمان صعود از چشمه تا قله ۴ ساعت و ۵۰ دقیقه و فرود از قله تا چشمه ۴ ساعت و ۱۵ دقیقه!. ناهار و استراحت و ساعت ۱۶:۰۰ کوله ها بر دوش راه بازگشت پیش میگیریم و ۲۰:۳۰ به مجل شروع برنامه میرسیم جایی که دو تا پیکان منتظر ما هستند.

جالب!!

روی قله از سمت شاخ شکسته گروهی را دیدیم که به سمت قله در حرکت بودند و از بین آنها کسی سرپرست فنی یعنی وحید را صدا میکرد، چه همتی! چه اراده ای! نفر جامانده از گروه، امیر جالب خود را با اتوبوس به کرمان رسانده بود و تنها به سمت پناهگاه آمده بود و با شیرازی ها همراه شده بود ، عقب دار منتظر او ماند و نفر دهم هم قله را صعود کرد. آفرین به تو امیر!

رجب

در بازگشت سرپرست تیم پس از مشورت با افراد تیم و بویژه سرپرست فنی تصمیم گرفت که از راهرو رجب فرود نرویم و بنابراین همانطور که در پاکوب مسیر میبینید ما از مسیر دیگری برای برگشت استفاده کردیم.

همراهان این برنامه

فریدون عشقی ، محمود حسینی ، سینا دهقانی ، محمد صنعت کار ، کامران حسین خانی ، امیر جالب ، مهدی کاسبیان (سرپرست) ، وحید افشارمنش (سرپرست فنی) ، امیرحسین زمانی (عقبدار) و عباس ثابتیان (مسوول تدارکات)

عکس ها را از اینجا دانلود کنید: http://www.pakoob.com/uploads

مسیر ثبت شده با جی پی اس را از اینجا دانلود کنید - http://pakoob.com/uploads/13870314-15%20@%20Jupar.gdb

گذارش صعود به نقل از وبلاگ کوهنوردی گردشگری دامنه نوردی ( اقای محمد سرچشمه پور)

پنجشنبه مورخ 11/11/85 الي جمعه مورخ 12/11/85

همنوردان : هيئت كوهنوردي مس سرچشمه

با شروع زمستان طبيعت چادر سفيدش و بر تن مي كنه و قله كوهها كه سنبل دوام و جاوادنگي  اين وقار و زيبائي اند، وسوسه اي براي صعود  عاشقان طبيعت  فراهم كرده و اين دلباختگان مجنون صفت براي رسيدن به اين جايگاه لحظه شماري كرده تا در اولين فرصت بدست آمده پاي در ركاب صخرها گذاشته و پله هاي صعود را  تا مرز انجماد و يخبندان ادامه داده و خود را در سكوت سرد كوهستان غرق كرده و از نعمتي ديگر بهرمند شوند.

هر جند متاسفانه صحبت  از صعودهاي زمستاني كوهنوردان كه ميشه نا خودآگاه همه اذهان به حوادث ناشي از آن گرايش پيدا مي كنه ولي چنانچه جانب احتياط را رعايت كنيم و حماقت را از شجاعت سوا كنيم،  واقعا" لذت اين صعودها كمتر از گام  نهادن در دامنه هاي سرسبز و پر گل بهاري نيست.

حدود ساعت9:30 پنجشنبه مورخ 11/11/85  دوستان همنوردي كه از سرچشمه حركت كرده بودند در محدوده بلوار جمهوري به بنده و آقاي حمزه نژاد پيوستند و پس از ملحق شدن  آستاد گراميمان آقاي سيدي نيا  به گروه حدود ساعت 10:00 از طريق اتوبان هفت باغ به سمت ماهان حركت كرديم (پس از رسيدن به ميدان انتهائي هفت باغ (ورودي ماهان) مسير را به سمت جوپار تغيير ميدهيم و پس از طي مسافتي كوتاه به دوراهي مربوطه مي رسيم  كه مشخصه آن وجود تابلو ي بزرگي است كه قلل جوپار را برآن ترسيم كرده اند و مسير با جاده خاكي (10Km) كه به سمت چپ جدا مي شود و در جوار آن جوي آبي است كه با درختان سپيدار تا ابتداي دهنه قناتغستان ادامه دارد و جلوه اي كاملا" مشخص  را تا دور دستها نظاره گر خواهيد بود.

ساعت 10:50 به ابتداي دهنه قناتغستان رسيديم و پس از تقسيم وسائل و بستن كوله هاي سنگين زمستاني ، حدود ساعت 11:30 با جدا شدن از سرويس مسير رودخانه را به سمت قله ادامه داديم بطوريكه هرچه از ابتداي دهنه دور مي شديم پوشش برف بيشتر و سپيديش زيبا تر مي گشت ، پس از يك ساعتي پياده روي قبل از دره رجب مكاني مناسب را جهت صرف نهار انتخاب نموديم و با كمك دوستان آتشي بپا  و چاي برقرار شد و پس از صرف ناهار حدود ساعت 13:15 به سمت راهرو رجب براه افتاديم .

صخرهاي ديواره رجب را با حمايت كردن دوستان تازه وارد، به پايان رسانديم و در بالاي ديواره بعلت بالا بودن ارتفاع برف  با پوشيدن عينك ، دستكش و  گتر و با بدست گرفتن كلنگها  مسير سربالائي را با شيب نسبتا" تند ادامه داديم و با صعود اين مسير اولين نشانه هاي تعرق پيدا ، بطوريكه باتوجه به برودت شديد هوا،  آدمي را وادر به در آوردن لباسهاي اضافي مي كند.

وقتي سوار گردنه بالاي دره رجب مي شويد سيماي زيباي كاسه ي جوپار كه قلل كيل جلال، سه شاخ ، كيش ، بلوچي و تافك بصورت استوانه اي گرداگردش را حلقه زده اند و موقعيتي مناسب را جهت ايجاد جانپناهي كه سالها پيش با حداقل امكانات به همت آقاي سيدي نيا و دوستان همنوردشان ايجاد گشته شما را به سوي خويش فرا مي خواند، هر چند در صعودهاي زمستاني پوشش برف منطقه زيبائي محيط را دو چندان مي كند.

با ادامه فراز و نشيبهاي مسير به دره كيل جلال رسيديم و با توجه به ريزش برف سختي مسير كم شده بود و بدون نياز استفاده از سيم بكسل نصب شده از دره مربوطه گذشتيم وبا كمي كوهپيمائي حدود ساعت 16:30 به جانپناه رسيديم و با جمع شدن گروه كوله پشتي ها را برزمين ، عرق جبين را پاك و مقدمات شب ماني را فراهم كرديم .

وقتي بعد از چند ساعت كوهپيمائي در ارتفاعات براي مدتي توقف مي كني ، جنگ بين سرما و انگشتان پا شروع مي شه و با اولين تركشهاي سوزناك به شما هشدار مي دهد كه شبي سرد را در پيش داري و اگر زوزهاي باد و زره هاي برف هم با آنها همراهي كنند نا خوداگاه ادمي را به ياد شعر زمستان  م ـ اميد مي اندازه كه ميگه:

سلامت را نمی خواهند پاسخ گفت

زمین دلمرده ، سقف آسمان کوتاه

غبار آلوده مهر و ماه

زمستان است

دوستاني كه مسئول تهيه شام بودند با گوشت چرخكرده اي كه از كرمان خريده بوديم و پياز و سيب زميني شام را بار گذاشتند و مقدمات چاي را فراهم كردند، هرچند سردي هوا باعث يخ زدگي گاز پيكنيك ها شده بود ولي با گرم كردنشون مشكل حل شد.

شب كه ميشه حال و هواي داخل جانپناه واقعا" با حاله ، گپ و گقتگوها، جوكها و خاطرات و چاخانها همه شيرين و دلپذير و چون كوهنوردان اصولا" بي كينه و از روي مزاح همديگرو مي خندونن ، شوخي ومتلكها هم پذيرفتني و شب هاي سرد زمستاني رو كوتاه مي كنه.

با گذشت زمان سردي هوا بيشتر مي شد بطوريكه از نيمه هاي شب طوفان شديدي كه همراه بوران بود شروع به وزيدن كرد ، تا جائيكه پلاستيكهاي نصب شده در پنجره جانپاه را سوراخ كرد و مجبور شديم مجددا" با پاكتهاي پلاستيكي سوراخها را ترميم كنيم و بهر حال تا صبح باصداي شديد باد كه ورقهاي جانپناه را در هم مي كوبيد به صبح رسانديم.

صبح كه پاشديم مه غليظي محدوده جانپناه را گرفته بود ، باد شديد هم بر سردي هوا مي افزود و با پائين آمدن مه احتمال بارش برف و بوران زياد بود .

صبحانه و چاي رو كه خورديم وضعيت جوي بدتر شده بود ، لذا با تصميم آقاي سيدي نيا مقرر شد تا پس از جمع كردن وسائل به سمت پائيين حركت كنيم ، هر چند پس از گذشت حدود نيم ساعت از حركت ما بارش برف شروع شد .

حدود ساعت 10:00 جانپناه را ترك كرديم و با ادمه راه البته از مسير تراورس بالاي ديواره رجب به پائين دره رفتيم وحدود ساعت 13:15 به ورودي دره رجب رسيديم و پس از كمي توقف لوازم اضافي و گترها را باز كرديم و با ادامه مسير زير بارش برف    حدود ساعت 14:15 به ابتداي دهنه قناتغستان رسيديم .

با توجه به اينكه قرار بود ماشين ساعت 15:00 در محل حضور داشته باشد واز طرفي ما هم حدود 45 دقيقه زود تر رسيده بوديم لذا با توجه به برودت هوا و ريزش برف  از مسير جاده خاكي به سمت جاده آسفالت ماهان جوپار براه افتاديم و پس از طي حدود 5Km بارش برف قطع و هوا آرام شد وبا ادامه مسير حدود ساعت 15:30 در نزديكي جاده آسفالت، با تشريف آوردن راننده ميني بوس به سمت كرمان حركت كرديم .

هرچند نتوانستيم با توجه به موقعيت زماني (ساعت 16:30) غذاي گرمي به دوستان تهيه كنيم لذا از حضورشان مرخص و صعودي ديگر را به پايان رسانديم .

تصاویر

نمایی از خط الراس کوه جوپار

سه شاخ بزرگ از روی شاخ شکسته

در اوایل مسیر

در حال صعود از راه روی رجب

بر فراض قیف مصیبت

جان پناه دوم

نمایی از قله

ابتدای دره قیف مصیبت         پناه گاه جوپار       گل های زیره کوه جوپار       نمایی از کوه جوپار

بوته های گارچن کوه جوپار  نمایی از جانپناه و کوه        قصمتی از کروکی

خدا یعنی همه چیز.
لینکستان
تصاویر کوهنوردی من
هوای کوه هزار در 4501 (قله)
هوای کوه هزار در 4000 متری
هوای کوه هزار در 3000 متری
هوای کوه جوپار در 4170 متری (قله)